VIRTUAL REALITY: FRA LEGETØJ TIL VÆRKTØJ

Hvis vi siger “virtual reality”, tænker du måske på en eller anden teenage-type iført nogle overdimensionerede briller og en remote foran skærmen, fuldstændig opslugt af en verden, ingen andre kan se. Men virtual reality er meget mere end gear-lir for teenagedrenge. Hos 2MOVE er den virtuelle verden blevet et stærkt værktøj i vores arbejde med vores kunder …

Der er sikkert mange, der allerede har stødt på virtual reality – om det så er hjemme i stuen sammen med teenageren eller i en eller anden oplevelses-sammenhæng. Da vi på 2MOVE skulle bestille nye skriveborde, fik vi dem da også præsenteret i et virtual reality-program, og hermed opstod også idéen til en ny måde at arbejde med vores kunder på. Nye borde – ny forretningsidé.

Vi tænkte, at i stedet for udelukkende at bruge virtual reality til at skabe en oplevelse, kunne vi også bruge det som reelt beslutningsværktøj. 2MOVE kunne bruge det til at kvalificere erhvervslejemål over for vores kunder, og vores samarbejdspartner Wallnut Design Studio kunne bruge det som design tool. Samlet kan det give vores kunder et solidt fundament for at træffe de rigtige beslutninger i processen omkring design og valg af nye kontorer til virksomheden.

I stedet for at sidde med moodboards og 2D-tegninger, små farveprøver og kravet om en urimeligt god forestillingsevne hos vores kunder, kan vi nu tage dem med ind i deres fremtidige kontorbygning, og i samarbejde med Wallnut Design Studio præsentere dem for både den overordnede ramme og space planning, men også gå i detaljer omkring materialer og indretning.

Som noget helt nyt har vi også inkorporeret akustik-simulering, som giver en oplevelse af lyden i det nye kontor. Den er godt nok endnu ikke 1:1, men den giver alligevel en meget god idé om, hvordan det er at befinde sig i det pågældende rum. Audio-delen er vigtig, når fx vi diskuterer storrum vs. små kontorer, eller hvis nogle gerne vil prøve at høre lyden af parketgulv i stedet for tæpper på gangene eller vide, hvordan det er at sidde ud til en trafikeret vej eller en skolegård med legende børn.

Det er klart, det kræver modige og innovative kunder, hvis man vil bruge virtual reality, fordi det er en ny og anderledes måde at arbejde på, og det kan nemt slås hen som et legetøj. Men dem, der går med på legen, får en sjov proces med et virkelig godt beslutningsredskab. De kan træffe beslutninger på et mere sikkert grundlag end hidtil, fordi virtual reality gør det tydeligt for dem, hvordan kontoret kommer til at virke. Og også hvad der ikke virker, hvilket minimerer risikoen for at træffe forkerte valg, der potentielt kan koste dem dyrt.
Det virtuelle gør det pludselig meget nemt at træffe konkrete valg, og så er det virtuelle jo ikke længere bare virtuelt. Så er det for real, som teenageren ville have sagt.

Kontakt os, hvis du vil høre mere om VR og hvad vi og VR kan gøre for jer! Klik her for kontakt til 2MOVE …

Tilmeld dig 2MOVEs nyhedsbrev her …